AlltOmMat - Fettisdag

Får mycket inspiration och recept från expressen.se och deras länk till http://www.alltommat.se/
Har gjort mycket mumsigt därifrån och häromdagen gjordes semlor till min laktosintolerante sambo J.
Gjorde inte dessa semlor men ett liknande recept, otroligt gott blev det!

Ingredienser: 26 semlor
150g smör
5dl mjölk
50g jäst
1,5dl strösocker
2 tsk kardemumma stött
0,5tsk salt
15dl vetemjöl ca 900g

Garnering:
Vispgrädde efter smak och tycke och lättast är färdigköpt mandelmassa.

Gör så här

1. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm blandningen till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, kardemumma, salt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en deg och knåda den ca 5 min i köksassistent eller 10 min för hand. Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.

2. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela i 26 bitar. Rulla till runda bullar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

3. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 10 minuter tills de har blivit gyllenbruna. Låt kallna på galler. 
4.  Dela bullarna så det blir ett lock upptill, gröp ur en del av underdelen för att få plats med mandelmassa, ta så mycket mandelmassa som du vill ha, stoppa tillbaka innanmätet och stryk på grädde, sätt tillbaka locket och pudra med florsocker.

Recept från www.alltommat.se



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0