Morotsmuffins med choklad

Otroligt goda och maffiga muffins, det enda min pappa gnällde över var att det var för mycket mörk choklad, annars var det perfekt. Definitivt inte viktväktarvänliga, men har man varit duktig och sparat så kan man unna sig massor!

Det här receptet blir 6 stora muffins. Använd en muffinsplåt med 6 hål som vardera rymmer 2dl eller använd stora muffinsformar i papper, jag använde båda, ställer formarna i plåten så blir det höga fina muffins. Min plåt är köpt på Dollarstore för 40kr då jag inte hade nån innan det här receptet..

Ingredienser:
100g mörk choklad (70% kakao)
50g Smör
1,5 dl mjölk
1,5dl farinsocker
0,5dl kakao
1 st apelsin rivet skal från
1 msk bakpulver
5 dl grovrivna morötter (det är ca 5 normalstora morötter)
Glasyr:
Färdig florsockerglasyr med chokladsmak enligt recept på förpackningen.

Gör så här:
1. Ugnen på 200grader.
Grovhacka chokladen
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken.

2. Blanda mjöl, socker, kakao, apelsinskal och bakpulver i en bunke.
Blanda i smör- och mjölkblandningen, chokladen och morötterna.                  


3. Häll upp smeten i smorda och bröade muffinsformar.
Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter. Låt muffinsen kallna.

4. Gör en glasyr enligt anvisningen på förpackningen. Garnera med lite morötter.




Receptet är hittat och lånat från www.alltommat.se

Det regnar ju idag, åtminstone här i södra Norrland, så varför inte prova idag?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0